عنوان کامل پایان نامه :

 تأثیر هیات مدیره بر ارزش گذاری سهام در عرضه های عمومی اولیه

قسمتی از متن پایان نامه :

2-9- مزایا و معایب عرضه عمومی اولیه

اگرچه توسعه بیشتر به نفع شرکت می باشد، اما مزایا و معایبی هم که از عمومی شدن شرکت ناشی می گردد، هست.

عمومی شدن، فرآیند فروش سهام شرکتی می باشد که در گذشته به‌صورت خصوصی نگهداری می‌گردید به سرمایه‌گذاران جدید و برای اولین بار.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

به بیانی دیگر، عمومی شدن به عرضه عمومی اولیه شرکت‌های خصوصی تصریح دارد و به این ترتیب به موسسه‌ای مستقل و قابل معامله برای عموم تبدیل می گردد. شرکت‌ها معمولا به‌مقصود افزایش سرمایه و به امید توسعه، عمومی می شوند. عمومی شدن تاثیرات مثبت و منفی دارد که موسسات بایستی به آنها توجه کنند. بعضی از مزایا شامل نقدشوندگی برای شرکت و سایر سهامداران، افزایش سرمایه، تسهیل فرآیند ادغام و اکتساب، متنوع کردن ترکیب سهامداری، و افزایش اعتبار و وجهه شرکت و از سوی دیگر معایب آن شامل اعمال فشار بر شرکت به مقصود رشد کوتاه‌مدت، افزایش هزینه‌ها، افزایش محدودیت‌ها بر مدیریت و عملکرد، اجبار به افشای عمومی اطلاعات و کاهش کنترل مالکین سابق در اتخاذ تصمیم می باشد. برای تعدادی از کارآفرینان، عرضه عمومی شرکت یک رویای دیرینه و علامت موفقیت آنها به‌شمار می‌رود، اما قبل از عرضه عمومی اولیه شرکت بایستی الزامات تعیین شده از سوی پذیره‌نویس را فراهم سازد.

عمومی شدن یک فرآیند هزینه‌بر می باشد و یک شرکت سهامی عام با مسوولیت‌ها و تعهدات زیادی روبه‌رو می گردد که در گذشته با آنها روبه‌رو نبود. اگرچه عمومی شدن مزایایی دارد، صاحبان شرکت و کسب‌و‌کار بایستی به‌گونه جدی تمام انتخاب‌ها، وظایف و مسوولیت‌های بالقوه جدید را به‌مقصود اتخاذ تصمیم آگاهانه که بیشترین نفع را برای شرکت به همراه داشته باشد، مطالعه کنند. مشاوران سرمایه‌گذاری می‌توانند به شرکت‌ها در تحلیل مزایا و معایب عرضه عمومی اولیه کمک کنند.

از زمانی‌که شرکت، اوراق بهادار خود را به‌مقصود عرضه و فروش، ثبت نمود از خصوصی به عمومی تبدیل می گردد. هدف بیشتر شرکت‌ها از عمومی شدن، افزایش منابع مالی می باشد؛ با وجود این، یک شرکت خصوصی موفق، انتخاب‌های دیگری نیز برای تامین مالی دارد. برای مثال، شرکت می‌تواند منابع مالی مورد نیاز خود را از طریق شرکت‌های مخاطره‌پذیر کسب کند. گزینه دیگر برای شرکت، تامین مالی از طریق مشارکت با شرکت‌های دیگر می باشد. برای شرکت در نظر داشتن پتانسیل‌های رشد، مزایا و معایب عمومی شدن قبل از تصمیم به این اقدام بسیار اهمیت دارد.

2-9-1 مزایای عرضه عمومی

دسترسی به منابع مالی: رشد مداوم شرکت‌ها نیازمند دسترسی آنها به منابع مالی جدید می باشد. عمومی شدن یکی از راه‌های به‌دست آوردن آن سرمایه می باشد، اما امری زمانبر می باشد. به علاوه تقریباً همه شرکت‌هایی که عرضه عمومی می شوند در نخستین گام به نقدینگی نیاز دارند. انتفاع مالی بزرگترین مزیت افزایش سرمایه می باشد. منابع مالی می‌تواند برای پژوهش و توسعه، مخارج سرمایه‌ای یا تسویه بدهی‌های موجود شرکت به‌کار گرفته گردد. سایر علت های در درجات بعدی اهمیت قرار دارند.

چنانچه شرکت نیاز به افزایش سرمایه داشته باشد، می‌تواند سهام بفروشد یا اوراق قرضه (اوراق بدهی) منتشر کند. این وجوه ممکن می باشد برای اهداف متنوعی مانند رشد و شکوفایی، تسویه بدهی موجود، بازاریابی و توسعه، خرید دارایی و غیره بهره گیری گردد.

با عمومی‌سازی، روش‌های تامین مالی شرکت افزایش می‌یابد. شرکتی که عرضه عمومی می گردد می‌تواند به جذب منابع مالی جدید از طریق انتشار اوراق قرضه، انتشار اوراق قرضه قابل تبدیل یا انتشار مجدد سهام اقدام کند. چنین شرکتی می‌تواند روش‌های دلخواه خود را برای تامین مالی از طریق سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی انتخاب کند.

افزایش نقدشوندگی: به‌مقصود فروش سهام یک شرکت خصوصی، صاحب سهام بایستی شخص دیگری را پیدا کند که تمایل به داشتن سهام وی داشته باشد؛ این بسیار مشکل می باشد.

با عرضه عمومی، یک شرکت برای سهام خود بازاری ایجاد می کند که در آن خریداران و فروشندگان سهیم می شوند. به‌گونه کلی سهام یک شرکت عمومی نقدشونده‌تر از سهام یک شرکت خصوصی می باشد. سرمایه‌گذاران شرکت ممکن می باشد قادر باشند تا سهام شرکت را آسان‌تر از گذشته خرید و فروش کنند.
نقدشوندگی می‌تواند ارزش شرکت را ارتقا دهد. قابلیت نقدشوندگی سهام به عوامل مختلفی نظیر محدود کردن فروش توسط سهامداران عمده و دوره نگهداری سهام بستگی دارد.

همچنین نقدشوندگی می‌تواند برای سرمایه‌گذار یا مالک شرکت امکان خروج، تشکیل سبد سهام متنوع و انعطاف پذیری در تخصیص دارایی ایجاد کند.

انگیزه‌دهی به کارکنان: بسیاری از شرکت‌ها از سهام و طرح‌های اختیار معامله سهام برای جذب و نگهداری کارکنان مستعد بهره گیری می‌کنند. استخدام و پاداش به مدیران با مجموعه‌ای از حقوق و سهام به‌گونه فزاینده‌ای معمول شده می باشد. در شرکت‌های سهامی عام، سهام می‌تواند به‌عنوان مبنای پاداش عملکرد یا عامل انگیزاننده رواج یابد.

زمانی‌که سهام قابل دادوستد باشد، این پاداش مطلوب‌تر خواهد بود. سهام می‌تواند تأثیر کلیدی در جذب و نگهداری کارکنان داشته باشد. همچنین، مزیت مالیاتی در این روش هم قابل توجه می باشد؛ زیرا به‌گونه کلی مالیات بر سود سرمایه‌ای کمتر از مالیات بر درآمد می باشد. یادآور می گردد ممکن می باشد مالکان و کارکنان محدودیت‌های خاصی در ارتباط با فروش سهام داشته باشند.

آن‌چنان‌که تصریح گردید عرضه عمومی سهام می‌تواند برای سهام شرکت، بازار ایجاد کند. این بازار می‌تواند در نقدشوندگی و پاداش برای کارکنان تأثیر داشته باشد. چنین برنامه‌هایی برای کارکنان، نمایش جالبی از همکاری به‌وجود می‌آورد و به کارکنان اجازه خواهد داد تا مالک بخشی از سهام شرکتی باشند که در آن کار می‌کنند.

تخصیص مالکیت یا تقسیم سهام می‌تواند به افزایش بهره‌وری، انگیزه و وفاداری منجر گردد‌. این نوع از پاداش راهی برای مرتبط کردن آینده مالی یک کارمند به موفقیت شرکت نیز می باشد‌.

سوالات یا اهداف پایان نامه :

 پرسش­ های پژوهش:

  • بین درصد مدیران غیر موظف هیات مدیره و ارزش­گذاری زیر قیمت در عرضه های عمومی اولیه (IPO) چه ارتباط ای هست؟
  • بین تعداد اعضای هیات مدیره و ارزش گذاری زیر قیمت در عرضه­های عمومی اولیه (IPO) چه  ارتباط ای هست؟

تأثیر هیات مدیره بر ارزش گذاری سهام در عرضه های عمومی اولیه

پایان نامه - تز - رشته حسابداری